سی اس اس برای شما

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سی اس اس، به نقل از «هاآرتز»؛ فناوری های مورد استفاده در تانک ها، موشک های قابل هدایت، تعقیب کننده و امنیت سایبری رایانه های اسرائیل در حال انتقال به صنعت خودروسازی این رژیم هستند تا در فرآیند ایجاد خودروهای بی راننده از آنها بهره گرفته شود.

سرمایه های شرکت هایی که به دنبال دسترسی به تخصص اسرائیل در خودروهای بی راننده هستند، بیشتر از طریق مهندسان حاضر در ارتش تامین می شود.

اینتل، کانتیننتال آلمان (Continental)، سامسونگ، «Dainler»، فورد موتور و جنرال موتور تنها تعدادی از شرکت هایی هستند که سعی دارند استارتاپ های اسرائیلی را خریده یا مرکز توسعه خود را در این رژیم راه اندازی کنند؛ اما یکی از مشکلات این زمینه عدم بروز بودن صنعت خودروسازی این منطقه است. با وجود این در سال گذشته استارتاپ فناوری های خودران این ناحیه، تقریبا به همان اندازه ی آمریکا با رشد مواجه شد.

بیل فورد (Bill Ford)، رییس اجرایی فورد نیز اشاره کرد که بیشتر کارآفرینان این حوزه را بازنشستگان ارتش اسرائیل تشکیل می دهند. در نتیجه میانگین سنی آنها بالاتر از کارشناسان دره ی سیلکون آمریکا است.

آمریکا بیشترین سرمایه گذاری ها را در زمینه ی یاد شده دارد. به گونه ای که در ۲۰۱۷ سرمایه ی شرکت ها تا ۱٫۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در مقابل استارتاپ های اسرائیلی قرار دارند  که حجم سرمایه گذاری آنها در سال گذشته به ۸۱۴ میلیون دلار رسید. این عدد رشدی ۳ برابری را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می دهد. همچنین حجم سرمایه گذاری در سه ماه اول ۲۰۱۸ به ۱۸۲ میلیون دلار رسید.

در سال ۲۰۱۷سرمایه گذاری روی فناوری های خودمختار اسرائیلی شامل، سرمایه گذاری های خطرپذیر، سرمایه گذاری مشترک و مالیکت در مجموع به ۳٫۵ میلیارد دلار می رسید.

نوآوری های اسرائیلی اغلب در ادارات نظامی نخبگان، مانند واحد ۸۲۰۰، حسگرهای بی سیم، امنیت، موقعیت یابی و نرم افزارهای تجزیه و تحلیل صورت می گیرند. این موضوع ظرفیت های بالایی را برای رقابت با دره ی سیلیکون فراهم می آورد.

در حالی که از رادارها، حسگرها و سامانه های موقعیت یابی به منظور نگاه داشتن خودرو در جاده استفاده می شود، متخصصان  امنیت سایبری از عدم امکان هک رایانه های خودروها توسط مجرمان اطمینان حاصل می کنند.

کریس مکنالی (Chris McNally)، تحلیلگر «Evercore ISI»، گفت:

روش های شناسایی تقلب های سایبری، برای مقابه با تروریست ها به کار گرفته می شوند. این در حالی است که اشعه نرم افزارهای نوری و سونار ریشه در دفاع موشکی دارند.

استارتاپ «Imagry»، پشتیبانی شونده توسط سامسونگ، خودروی اصلاح گشته «Kia Soul» را در بزرگراه ساخته شده برای آزمایش خودروهای بی راننده در شمال تلاآویو، با موفقیت به نمایش گذاشت. این خودرو به چندین دوربین، حسگر مادون قرمز و هوش مصنوعی مجهز شده بود و می توانست فاصله ی آن را از دیگر خودروها حفظ کند.

در صنعت خودروسازی، ایجاد تجهیزات خودمختار، بدون استفاده از فناوری های گران قیمتی مانند لیدار (LIDAR)، به یک هدف تبدیل شده است.

آدام غزالی (Adham Ghazali)، مدیر اجرایی شرکت «ایمجری» (Imagry)، با اشاره به اینکه هدف این شرکت ساخت فناوری کم هزینه تر از لیدار است، گفت:

دوربین ها داده ها را با کیفیت بالا ذخیره کرده و در دسترس قرار می دهند.

اینوویز (Innoviz)، یکی دیگر از استارتاپ های تحت حمایت سامسونگ، به طور مشابه قصد ساخت دستاورد کم هزینه تر دارد. لازم به ذکر است مدیر این شرکت به مدت ۷ سال در واحد فنی نخبگانِ یگان اطلاعات ارتش اسرائیل فعالیت می کرد.

اینوویز با همکاری مگنا (Magna)، ماه گذشته تجهیزات لیدار را برای BMW عرضه کرد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۷ به ۷۳ میلیون دلار رسیده بود.

غزالی انتظار دارد ارزش بازار خودروهای بی راننده تا سال ۲۰۳۰  به ۲٫۳ تریلیون دلار افزایش پیدا کند. هدف وی راه اندازی ۲۰ تاکسی روباتیک در اسرائیل و آمریکا تا پایان سال آینده است، که در سطح ۴ خودمختاری فعالیت می کنند.

صنعت خودرو اسرئیل از سال ۲۰۱۴ و پس از خریداری شدن ویز (Waze) توسط گوگل، به مبلغ ۱٫۲ میلیارد، شروع به پیشرفت کرد. گام بلند بعدی زمانی برداشته شد که اینتل با هزینه ی ۱۵٫۳ میلیارد دلار شرکت «موبیل آی» (Mobileye) را تصاحب کرد و همه ی فعالیت های خودمختاری سازی خود را به اورشلیم منتقل ساخت.

زیو آویرام (Ziv Aviram)، موسس موبیل آی گفت:

اسرائیل به عنوان منطقه ای که صنعت خودمختار سازی را ارائه می دهد شناخته نمی شد؛ اما ناگهان شما می توانستید بیش از ۵۰۰ استارتاپ مختلف در این حوزه را در این ناحیه مشاهده کنید.