سی اس اس برای شما

به گزارش کارگروه بین الملل سی اس اس، به نقل از «Financial Review»؛ غول های فناوری چین در حال سرمایه گذاری گسترده روی حوزه های مختلف هستند و پیش بینی می شود در رقابت با شرکت های بزرگ آمریکایی مانند فیسبوک و آمازون به رهبر اقتصادی جهان تبدیل شود.

با توجه به گزارش جاناتان ووتزل (Jonathan Woetzel)، مدیر موسسه جهانی مکنزی (McKinsey Global Institute)، شرکت هایی مانند تنسنت و علی بابا به علت حمایت های قدرتمند دولت چین و داشتن بازاری بسیار عظیم در حال رقابت با غول های آمریکایی بوده و حتی در مواردی آنها را شکست داده اند.

ووتزل گفت:

۵ سال پیش فرض بر این بود که فیسبوک و آمازون می توانند بر همه ی جهان به غیر از چین تسلط پیدا کنند؛ اما اکنون از احتمال تسلط چین بر همه ی جهان به غیر از آمریکا صحبت می شود.

چین هم اکنون بیش از ۴۰ درصد ارزش مبادلات تجارت الکترونیک جهان را در اختیار دارد که ۱۱ برابر بیشتر از بستر پرداخت های موبایلی به حساب می آید. از طرفی یک سوم تک شاخ های۱ جهان در چین قرار دارند.

صنعت فناوری چین با پشتیبانی دولت این کشور سرمایه گذاری عظیمی را روی هوش مصنوعی انجام داده است. به علاوه شرکت های فعال در این حوزه تمرکز ویژه ای روی خانه های هوشمند و دستاوردهای تشخیص چهره دارند.

 

  1. گسترش جهانی

ووتزل گفت:

چین دارای یک بازار قوی است و تمایل دارد از رگلاتورها و شرکت های علاقه مند به فناوری و سرمایه گذاری، کسب تجربه کند.

در حال حاضر چین در زمینه ی پرداخت های موبایلی، رهبری جهان را بر عهده دارد. برای نمونه ارزش تراکنش های موبایلی این کشور در سال ۲۰۱۶ به ۷۹۰ میلیارد دلار می رسید.

وی ادامه داد:

سامانه ی پرداخت چین ارزان تر، بهتر و در همه جا گسترده است.

گسترش جهانی سامانه های پرداختی مانند «علی‌پی» (Alibaba’s Alipay) و «ویچت پی» (Tencent WeChat Pay) به قانون گذاران این حوزه بستگی دارد.

مدیر موسسه مکنزی افزود:

ویچت با وجود یک واسطه ی مالی بودن، بانک نیست. سؤال واقعی این است که قانون گذاران چگونه و با چه سرعتی به شرکت های فناوری اجازه می دهند قوانین اصلی این حوزه ترکیب شوند.

مسئله بالا نوع متفاوتی از تراکنش ها را شامل می شود که پول را در اختیار خرده فروشی ها و مصرف کنندگان قرار داده و آنها را از سامانه های مالی دور نگاه می دارد.

 

  1. نبردی برای تصاحت جنوب-شرقی آسیا:

بده مود (Bede Moore)، مدیر شرکت «تک‌سیدنی» (TechSydney) اشاره کرد کلید اصلی چشم انداز دیجیتال در رقابت جهانی، جنوب شرق آسیا است.

بر اساس گزارشی با نام «Australian Financial Review»، سرعت و مقیاس سرمایه گذاری شرکت های فناوری چینی در سراسر جهان، بسیار بالا است. برای نمونه می توان به سرمایه گذاری حدوداً ۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۶ علی بابا روی دو شرکت بزرگ تجارت الکترونیک اندونزی به نام های «لازادا» (Lazada) و «توکوپدیا» (Tokopedia) اشاره کرد.

مور مؤسس و مدیرعامل سابق لازادا گفت:

از لحاظ راهبردی، تسلط علی بابا در بازار در برابر تلاش هایی مانند آمازون آمریکا ایمن است.

علی بابا یا «Ant Financial»، وابسته ی مالی به علی بابا، بازار تجارت الکترونیک و شرکت های مالی سنگاپور، هند، فیلیپین، تایلند و ویتنام را تصاحب کرده است. تنسنت در برنامه ی «Gojek» اندونزی سرمایه گذاری کرده است. از طرفی «Didi Chuxing» در جنوب شرقی آسیا و روی «Grab» تمرکز کرد.

با توجه به گزارش مدیر منطقه ای استرالیا و نیوزلند، «JD.com»، اصلی ترین رقابت علی بابا، نیز در مناطق بسیاری سرمایه گذاری کرده است.

 

  1. سرمایه گذاری عظیم:

شرکت JD.com در طول ۵ ماه گذشته اولین دفتر محلی خود را در ملبورن افتتاح کرد. همچنین سهام بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک ویتنام به نام «تیکی» (Tiki.vn) را خرید. به نظر می رسد این کار با یک سرمایه گذاری مشترک ۵۰۰ میلیون دلاری با خرده فروشی تای (Thai) در ماه می ادامه پیدا می کند.

شرکت مذکور قصد دارد در زمینیه تجارت الکترونیک به وبگاه اول چین تبدیل شود و هم اکنون نیز سرمایه گذاری عظیمی را در اندونزی انجام داده است.

تغییر چشم انداز دیجیتال برای شرکت های استرالیایی به این معنی است که بسیاری از بازیگران این عرصه مانند JD.com دسترسی ساده تری را به برندهای محلی و تأمین کنندگان فراهم می آوردند. این مسئله نه تنها در چین بلکه در بازار جنوب شرقی آسیا نیز رخ می دهد.

اقدامات بالا به معنی تبدیل شدن تعدادی از شرکت های چینی به خرده فروشی های عمده ی منطقه است. این مراکز استانداردهایی را به وجود می آورند و کسب در آمد را برای تجارت الکترونیک دیگر کشورها سخت تر خواهند کرد.

 

  1. بت:

۴۲ درصد سرمایه گذاری های خطرپذیر چین در سال ۲۰۱۶، توسط سه شرکت بایدو، علی بابا و تنسنت انجام شد که به اختصار «بت» (BAT) نامیده می شوند.

با توجه به گزارش مکنزی، یکی از هر ۵ استارتاپ چینی، توسط بت تأسیس شدند و ۳۰ درصد منابع مالی اضافی از آنها دریافت کردند.

مدیر موسسه جهانی مکنزی گفت: «افراد بالا تبدیل به گذرگاه خواهند شد؛ زیرا جوایز عظیمی را ارائه می دهند. ما شما را به اکوسیستم خود وارد می کنیم و شما خواهید توانست به صدها میلیون مشتری دسترسی پیدا کنید. این یک واقعیت است و من فکر نمی کنم که موضوعی همیشگی باشد.»


  1. تک شاخ به استارت‌اپ هایی گفته می شود که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارند.