سی اس اس برای شما

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سی اس اس، به نقل از «iflscience»؛ خودروهای الکتریکی روز به روز در حال گسترش هستند؛ اما با وجود همه ی پیشرفت های صورت گرفته، مشکل باتری و سرعت شارژ آن همچنان پا برجا است.

کشور سوئد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، ۷۰ درصد از گازهای گلخانه ای تولید شده را کاهش دهد. به همین منظور در قالب پروژه ای به نام «eRoadArlanda» در حال راه اندازی اولین جاده ی شارژ کننده ی خودروهای الکتریکی است.

بر اساس اطلاعات موجود از پروژه ی مذکور، هنگامی که خودروها از سطح این جاده عبور می کنند، شارژ خواهند شد. در این مسیر انرژی الکتریکی از طریق رساناهای کارگذاری شده زیر جاده انتقال می یابد. به عبارت دیگر خودروها از روی راه آهنی الکتریکی عبور می کنند و  انرژی مورد نیاز باتری تأمین می شود. زمانی که خودرو متوقف گردد، سیستم مقدار انرژی دریافتی را محاسبه کرده، هزینه های خودرو و رانندگان را محاسبه کرده، برای آنها ارسال می کند.

جاده های یاد شده نیاز به تأسیس جایگاه های شارژ را از بین می برند؛ همچنین با کوچک تر شدن حجم باتری ها، هزینه های تولید نیز کاهش پیدا می کند.

هانس سل (Hans Säll)، مدیر اجرایی طرح یاد شده گفت:

هیچ گونه مدار الکتریکی در سطح جاده وجود ندارد؛ بلکه به مانند پریز روی دیوار، دو شیار وجود داشته و تأسیسات ۵ سانتیمتر زیر آنها قرار گرفته اند. برقی که در این جاده جریان دارد یک ولت است؛ در نتیجه کاربران می توانند حتی با پای برهنه روی آن راه بروند.

سازندگان توضیح می دهند، ریل های مذکور تا ۹۰ درصد تولید کربن را کاهش می دهند. همچنین ۷۵ درصد کم هزینه تر از سوخت های فعلی هستند.

محققان توضیح دادند، بودجه ای ۹٫۵ میلیارد دلاری برای تأسیس ۲۰ هزار کیلومتر جاده ی الکتریکی در نظر گرفته شده است. اگر فرض شود خودروهای الکتریکی با باتری های کوچک هزینه ای مشابه با وسایل نقلیه امروزی دارند، در کمتر از سه سال، هزینه های یاد شده، پرداخت می شوند.

در حال حاضر تنها دو کیلومتر از جاده ی یاد شده تأسیس شده است. پژوهشگران به مدت دو سال روی نوع عملکرد آن در شرایط ترافیکی و آب و هوایی مختلف تحقیق خواهند کرد.