سی اس اس برای شما

این روزها اخبار زیادی درباره تهدید بدافزارها و ویروس‌های مختلف می‌شنویم. اما، در کنار آن باگ‌های زیادی هم در داخل اپ‌ها وجود دارد که شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها ممکن است میلیون‌ها دلار برای پیدا کردن این باگ‌ها صرف کنند. هرچند که، گاهی کافی نیست.

بیشتر از ۲۰۰ کارشناس و متخصص امنیت در شرکت اوبر وظیفه پیدا کردن باگ‌ها و تهدیداتی که اطلاعات شخصی و مالی مشتریان را هدف گرفته‌اند به‌عهده دارند. اما، هیچ‌کدام از این کارشناسان موفق به کشف باگ امنیتی که توسط یک هکر هندی صورت گرفته بود نشدند. این باگ باعث می‌شد تا مسافر بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه در هر نقطه از دنیا سفر کند. «آناند پراکاش» یک هکر هندی و در واقع کارشناس حوزه امنیت است که زندگی خود را از طریق پیدا کردن باگ‌های مختلف در اپ‌های ثالث، گزارش آن‌ها به شرکت‌های سازنده و دریافت جایزه بابت این کار می‌گذارند. او بعد از پیدا کردن باگ اوبر یک فاکتور ۱۰ هزار دلاری برای آن‌ها صادر کرد.

اما به‌غیر از تمام موارد امنیتی مرتبط با این برنامه، گزارش شده که یک کاربر کانادایی یک قبض ۱۸ هزار دلاری بابت سفر ۸ کیلومتری خود با اوبر دریافت کرده است. بعد از اتمام سفر، وی متوجه قرمز شدن اکانت خود در اوبر شد و با مراجعه به‌بخش صورت‌حساب‌های مالی با هزینه ۱۸ هزار دلاری سفر روبرو شد.

این سفر در اصل ۱۰ دلار هزینه داشته، اما به‌دلیل بروز یک خطای کامپیوتری هزینه سفر وی ۱۸ هزار و ۵۱۸ دلار شد. این کاربر رسید سفر خود را در حساب اینستاگرام‌اش منتشر کرد:

یکی از دوستان این مرد کانادایی اعلام کرد که اوبر قصد پرداخت غرامت به این مسافر را ندارد. برخی از رسانه‌ها این خبر را منتشر کردند. بعد از این اتفاقات، اوبر ناگهان تصمیم خود را عوض کرد و اعلام کرد که متوجه اشتباه‌اش شده است.

اظهارنظر اوبر در این رابطه به‌این شرح است که: “خطایی در برنامه رخ داد و هم‌اکنون، برطرف شده است. ما تمام پول را به‌مسافر خود بازگرداندیم و بابت مشکل به‌وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم. کارشناسان امنیتی ما در حال کار بر روی این مسئله هستند تا از وقوع دوباره آن جلوگیری کنند.”